Головна | Каталог статей | Мій профіль | Вихід
 
Понеділок, 16.06.2025, 20:14




Ви увійшли як Гость | Група "Гості" | RSS

Меню сайту
Форма входу
Категорії розділу
Мої статті [18]
В даному розділі будуть розміщуватись філософські роздуми.
Методичне забезпечення [3]
В даному розділі будуть розміщуватись різні матеріали методичного спрямування.
Аналітика [7]
В даному розділі будуть розміщуватись різні матеріали аналітичного характеру.
Розрахунок показників [34]
Буде розміщено коротка характеристика показника, формула його розрахунку та нормативне значення.
Література [7]
В даному розділі будуть розмішені підручники.
Пошук
Пошта
Логин:
Пароль:

(что это)
facebook
Дмитро Кондратюк

Створіть Свою Візитку br
Головна » Статті » Аналітика

АНАЛІЗ СТРУКТУРИ ВИТРАТ ПРИ ОЦІНЦІ ПАРТНЕРІВ
АНАЛІЗ СТРУКТУРИ ВИТРАТ ПРИ ОЦІНЦІ ПАРТНЕРІВ 

Перехід України до ринкових механізмів господарювання створив велику кількість проблем, практичне розв’язання яких ускладнюється у зв’язку з відсутність відповідних теоретичних розробок. Однією із таких проблем є формування логістичних систем сільськогосподарських підприємств, що забезпечували б ефективне управління матеріалопотоком.
За ринкових відносин кожний суб’єкт господарювання має самостійно оцінювати конкретну ситуацію і своєчасно приймати рішення щодо вибору каналів розподілу, конкретних партнерів та організації процесу доведення товарів від виробників до споживачів. При цьому вірний вибір партнера відіграє визначальну роль у створені конкурентних переваг на ринку. Як свідчить світовий досвід, лідером у конкурентній боротьбі є той, хто компетентний у сфері логістики, володіє її методами і використовує їх у процесі управління товарними потоками.
Питаннями вибору партнерів у процесі господарської діяльності, зокрема постачальників займались такі вчені як: Ф.Котлер, котрий відзначає важливість тісної співпраці з постачальниками, адже погано налагоджена робота з ними негативно впливає на роботу підприємства в цілому та погіршує його репутацію серед споживачів [3, с.148-149]; Майкл Р. Ліндерсом та Харольд Е. Фіроном, які запропонували шкалу критеріїв, за якою слід обирати постачальників [4, c.261-267]; Б.А. Анікін розробив класифікацію критеріїв вибору  постачальника, а також висвітлює механізм їх залучення для співпраці [1, c.125-129]; А.М. Гаджинський наводить приклади розрахунку рейтингу постачальника та сукупних витрат на транспортування [2, c.73-77].
Світова економічна криза та банкрутство деяких українських банків призвело до різкого скорочення кредитних програм. Таким чином, значна кількість підприємств не змогла залучити кредитні кошти й забезпечити процес господарської діяльності. Протягом останніх трьох років кардинально змінилась кількість сільськогосподарських підприємств: так якщо протягом 2005-2008 років спостерігалась чітка тенденція до їх зростання, зокрема протягом цього періоду воно склало 1182 підприємств, то вже протягом 2008-2010 років в Україні кількість сільськогосподарських зменшилась на 2566 підприємств. Загальна тенденція кількості сільськогосподарських підприємств наведена на рис.1.
 
Рис.1. Динаміка кількості сільськогосподарських підприємств
[побудовано за даними державної служби статистики 5]

З кожним роком відбувається зростання загальної суми витрат на виробництво продукції. При цьому 73 % всіх витрат припадає на виробництво продукції рослинництва і лише 27 % припадає на продукцію тваринництва. Така тенденція зберігається протягом 2008-2010 років, що є свідченням орієнтації аграрного сектора області на рослинництві.
Аналізуючи структуру витрат на виробництво продукції сільськогосподарських підприємств, можна зробити висновок, що від 43% у 2008 році до 42 % у 2010 році всіх витрат складають лише 3 позиції, зокрема корми, мінеральні добрива та в 2010 році нафтопродукти, що витіснили витрати на оплату праці, що входили до групи "А” в 2008-2009 роках. Також існують 3 позиції групи "В”, що протягом 2008-2010 років варіюється в межах від 31 % до 33 % усіх витрат підприємств. У 2010 році до цієї групи увійшли витрати на оплату послуг і робіт, виконаних сторонніми організаціями, інші витрати (включаючи плату за оренду) та витрати на оплату праці. До групи "С” увійшло 8 позицій витрат, що протягом 2008-2010 років варіювались від 27 % до 31 % всіх витрат підприємств. Зведена таблиця з результатами АВС-аналізу витрат сільськогосподарських підприємств Житомирської області наведена в табл. 1.

Таблиця 1
Зведені результати проведення АВС-аналізу витрат сільськогосподарських підприємств Житомирської області
Група Витрати на виробництво, тис. грн. Частка витрат, % Кількість позицій, од. Частка позицій, %
2008 рік 2009 рік 2010 рік 2008 рік 2009 рік 2010 рік 2008-
2010 рік 2008-
2010 рік
А 412942,10 424279,80 596644,40 41,88 39,14 40,90 3 21,43
В 302407,60 332430,70 474210,30 30,67 30,67 32,50 3 21,43
С 270575,00 327287,50 388064,80 27,44 30,19 26,60 8 57,14
Всього 985924,70 1083998,00 1458919,50 100 14 100

Результати таблиці свідчать про екстенсивний тип відтворення оскільки позиції груп "А” та "В”, що складають основну частину витрат припадають в основному на позиції, які характеризують залучення додаткових ресурсів. Для більш якісної оцінки витрат на виробництво продукції сільськогосподарськими підприємствами проведемо аналіз в розрізі галузей. Так у галузі рослинництва протягом 2008-2010 років лідируючі позиції у витратах займають мінеральні добрива та нафтопродукти. Досить значну частку займають також витрати на насіння і посадковий матеріал, оплата послуг і робіт виконаних сторонніми організаціями та інші витрати, а саме плата за оренду.
При оцінці структури витрат у галузі тваринництва слід виділити такі статті витрат це в першу чергу витрати на корми, як власного виробництва, так і покупні витрати на які з кожним роком зростають. Так протягом 2008-2010 років зростання витрат на купівлю кормів склали 46223,20 тис. грн., зокрема на корми власного виробництва – 35171,20 тис грн. та покупні – 11052,00 тис. грн. Значну частку у структурі витрат підприємств займають витрати на оплату праці, на нафтопродукти та відрахування на соціальні заходи, протягом 2008-2010 років вони зросли на 2162,60 тис. грн., 2507,60 тис. грн. та 8582,50 тис. грн. відповідно. 
Такий високий рівень витрат на оплату праці в галузі тваринництва в першу чергу пояснюється низьким рівнем механізації цієї галузі. Оцінюючи результати проведеного АВС-аналізу, можна зробити наступні висновки, що на незначну частку позицій припадає значний відсоток витрат, а це означає значну залежність підприємства від ціни на одну чи дві ресурсні позиції (табл. 2). Враховуючи те, що ресурсні позиції, які увійшли до груп "А” та "В” здебільшого не виробляються підприємством, а закуповуються, саме тому вибір надійного постачальника відіграє важливу роль у господарській діяльності. 

Таблиця 2
Зведені результати проведення АВС-аналізу витрат сільськогосподарських підприємств Житомирської області в розрізі галузей
Група Частка витрат, % Частка позицій, %
2008 рік 2009 рік 2010 рік 2008 рік 2009 рік 2010 рік
Рослинництво
А 48,59 45,35 36,76 25,00 25,00 16,67
В 23,95 41,98 42,34 16,67 16,67 25,00
С 27,45 29,86 20,89 58,33 58,33 58,33
Всього 100 100 100 100 100 100
Тваринництво
А 40,70 39,17 41,01 8,33 8,33 8,33
В 35,77 35,96 38,24 25,00 25,00 33,33
С 23,53 30,59 20,74 66,67 66,67 58,33
Всього 100% 100% 100% 100,00 100,00 100,00

Підсумовуючи, слід відмітити, що протягом 2010 року 42,86 % позицій складають 75 % витрат на виробництво сільськогосподарської продукції. Зокрема, у галузі рослинництва протягом 2008-2010 років лідируючі позиції у витратах займають мінеральні добрива та нафтопродукти. Досить значну частку займають також витрати на насіння і посадковий матеріал, оплата послуг і робіт виконаних сторонніми організаціями. Стосовно тваринництва, то значну частину складають витрати на корми, дещо менший відсоток складають витрати на оплату праці, нафтопродукти та відрахування на соціальні заходи. АВС-аналіз показав, що головним чином саме від ціни на ресурси, що складають групу "А” залежить рівень рентабельності підприємства і відповідно можливість конкурувати в ринкових умовах. Враховуючи те, що саме цю групу складають ресурсні позиції, що закуповуються, то і вибір постачальника відіграє важливу роль у забезпеченні конкурентних переваг підприємства на ринку.

Література:
1. Аникин Б.А. Логистика: Учеб. пособие / Под ред. Б.А. Аникина.– М.: ИНФРА-М, 1999.– 327 с.
2. Гаджинский А.М. Логистика: Учебник для высших и средних специальных учебных заведений.– 2-е изд. / А.М. Гаджинский.– М.: Информационно-внедренческий центр "Маркетинг", 1999.– 228 с.
3. Котлер Ф. Основы маркетинга, 9-е издание.: Пер. с англ. / Ф. Котлер, Г. Амстронг.– М.: Издательський дом «Вильямс», 2003.– 1200 с. 
4. Линдерс Майкл Р. Управление снабжением и запасами. Логистика / Пер. с англ. / Майкл Р. Линдерс, Харольд Е. Фирон.– СПб.: ООО «Издательство Полигон», 1999.– 768 с.
5. Статистичний збірник Сільське господарство України у 2010 році [Електронний ресурс].– http://www.ukrstat.gov.ua/druk/katalog/selo/S_g%202010.zip

Категорія: Аналітика | Додав: agroekonom4ik (16.01.2013) | Автор: Дмитро Кондратюк E
Переглядів: 1152 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 161
Друзі сайту

Економіст-інфо

Блог про економіку, фінанси та управління підприємством

Аналіз фінансового стану підприємства

Економічний портал

Власна справа

Журнал "Агросвіт" - специализированное научное издание по экономике

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Користувачі

D. Kondratyuk © 2011-2025 Дмитро Кондратюк, e-mail: dk@i-aek.com        Безкоштовний хостинг uCoz